7 dec. 2009

Mina namnband.




Ja, nu blev väl rubriken lite missvisande, för alla som känner till webbsidan med samma namn. Men nu talar jag alltså om mina egna, hemgjorda namnband. Vävda band med broderat namn i all ära, men det är faktiskt både enkelt och går snabbt att göra egna. För att inte tala om billigare! Plus då, att alla andra inte heller har likadana. ;)

Har inte markerat någon av mina produkter än, men nu tyckte jag det var dags att börja göra det. Jag har alltså tryckt med vit täckfärg på brunt satinband med bredden 10mm. Skulle dock rekommendera att ta minst 12mm, kanske till och med 14mm. Det blev lite väl liten text, så det var ganska svårt att skära ut den i schablonen. Men på samma gång vill jag inte ha enorma namnlappar, så jag tror det får bli 12mm nästa gång...

Här kommer en kort tutorial:

Behövs:
Några meter valfritt band
Täckfärg i valfri färg
Schablonplast
Mattkniv/annan vass kniv
Papper

Gör så här:
1. Printa ut eller rita ut ditt mönster på papper, lägg schablonplastet på pappret och rita av mönstret en gång till.

2. Skär sedan ut mönstret med kniven. Tänk på att bokstäver med "hål" i (som P, D, O, A osv...) är svårare att trycka med plastaschablon p.g.a. hålet i mitten. Hålet behöver antingen fyllas, eller så kan man helt enkelt designa bokstaven så att hela bokstaven är i ett stycke. Jag gjorde bokstaven P öppen, för att underlätta tryckningen.

3. Placera schablonen på ditt band och använd en skumsvamp för att trycka färgen. Använd lagom mycket färg, för lite ger ojämnt tryckt och detsamma gäller för mycket färg. Du märker snabbt hur mycket det behövs. Tryck så många namnlappar du vill ha.

4. Låt färgen torka, kan ta upp till en halvtimme. Fixera den sedan genom att stryka bandet med strykjärn, anpassa värmen efter materialet på bandet (konstfibrer på 1 prick, bomull 2 prickar, linne 3 prickar osv.). Lägg ett bakplåtspapper mellan strykjärnet och bandet som skydd. Bandet ska ha räta sidan upp. Färdigt att användas, och tål tvätt i 60grader!

Edit den 14.12.2009:
Det blir att göra namnbanden i bomull istället, på satinband håller inte färgen tvätt speciellt bra. :( Men nu har jag ännu mer anledning att designa en egen logo! Blir nästa projekt...

3 kommentarer:

  1. Det där låter bra. Inte för att jag behöver namnband för tillfället men de blev riktigt fina. Vilken färg använder du? Håller färgen många tvättar? Tänkte om man vill göra någon bild på kläder t.ex.
    P.S. På bilden ser det ut som att vi skulle ha snö men det är bara lite rimfrost. Men det är bara att tacka och ta emot, det ser ju i alla fall lite vintrigt ut i gräset :)D.S.
    /Tant Brun

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag använde Emo Tuotantos täckfärg, peittovalkoinen heter den. Köpte den till mitt examensarbete men har fortfarande en tredjedel kvar, köpte 1kg då. Den håller nog många många tvättar, tvätt upp till 60grader och strykning med 3 prickar. Så den lämpar sig nog bra för tryck på kläder med! Eventuellt skulle jag späda ut den med lite vatten, för den är ganska geggig som normal, så att trycket inte blir för tjockt och sen kan spricka vid töjning. :) Tror man kan köpa dom i olika färger, eller sen köper man vit och något färgpigment, men då får man mest pastellfärger. :)

    Här snöade det igår, men idag syns den int mer, hehe!

    SvaraRadera
  3. Tack för informationen. Kollade deras hemsida, det finns många olika produkter och färger. Och det bästa av allt är att man får beställa via nätet :)

    SvaraRadera