13 maj 2010

Obloggad pyjamas.


Den här pyjamasen sydde jag för kanske 2 månader sedan, men har hittills inte hunnit blogga om den. Men nu börjar inspirationen infinna sig igen, för både syende och bloggande. Plötsligt blev det nämligen sommarvärme, och igen konstaterade jag att B ju inga sommarkläder har. Får nog bli att sy upp en hög med t-shirts och shorts nu. Skulle också vilja prova mig på att sy en lippis (=skärmmössa) i trikå, lite i stil med den här. Hur coolt skulle det inte vara att ha en lippis i nåt snyggt JNY-tyg? Ser framför mig en lippis i molntyg, eller kanske en med fordon på... Jaja, måste försöka leta fram nåt mönster. En sådan mjuk en skulle det alltså vara, inte hård, som många köpta är.

Hur som haver, tillbaka till pyjamasen. Syendet gick som smort, gillar också kombinationen blått + rött + vitt. Däremot är jag besviken på kvalitén på tyget. Pyjamasen har som sagt varit i bruk dryga 2 månader, och redan är tyget mycket blekt och noppigt. Redan efter typ 5:e tvätten syntes en märkbar skillnad. Och då har jag tvättat tyget i bara 40grader och alltid med avigsidan utåt. Här ser ni skillnaden. Tyget till vänster är tvättat kanske 15 gånger, och det till höger 1 gång.


Har nog inte träffat på nåt tyg förr som blekts så där snabbt. Nåväl, ingen fara, plagget är ju fortfarande helt. Men lite besviken får man ju vara. :)

Tyg: Nattåg från Jofotex. Resår från Verkkokangas.
Mönster: Ottobre 6/2009, storlek 92.

Nu på mönsterjakt! Ha det bra ute i vår/sommarsolen! :)

2 kommentarer:

  1. mysig pyjamas men trist när det blir urtvättat så fort.

    SvaraRadera
  2. Jättefin pyjamas! Men såå synd att det går så där med tyget. Kom på att jag aldrig svarat på en fråga (tror jag) om tågpyjamasen Max har som jag hittat på loppis. Den är nog fin i färgen ännu, så man märker ju nog att kvaliten var bättre förr.. Jag hoppas ju att det inte beror på att tyget är ekologiskt, för det hade ju varit synd..

    Angående lippis, så hade ju de i senaste ottobre ett mönster på en keps. Jag tänker iallafall försöka mig på en sån..

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera