4 jan. 2010

Pyjamas med namnapplikation


Nej, jag har inte bloggtorka, jag har bara haft lite brist på både inspiration och tyger nu runt jul och nyår. Några tyg- och mönsterbeställningar är på kommande, och sen ska det sys barnkläder igen! Det är nästan som att vänta på jultomten... den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, sägs det ju. :)

Men lite har jag fått till stånd - nu senast den här mjuka pyjamasen i turkos velour, med namnapplikation. I den här kylan vi haft de senaste veckorna kan det behövas en lite varmare pyjamas, och grannarna ville gärna ha en till deras lilla pojk, en i stil med denna. Det finns inte ett allt för stort utbud av mönstrad velour (i alla fall inte i Finland? Om man bortser från de nya molnvelourtygen som snart kommer!) så det fick bli enfärgat. Men endast enfärgat är ju aningen tråkigt, så det fick bli en applikation på plagget. Funderade länge vad jag skulle göra för applikation, är ju inte precis mästare på det än. Funderade på en katt, eller en uggla, eller en kanin... men det fick bli hans namn istället. De mer invecklade motiven tror jag det är bäst att jag provar på egna ungens plagg först. ;)

Färgerna på bilden kommer inte riktigt till sin rätta. Velouren är egentligen riktigt stark turkos, köpt från ikasyr. Resåren i ärm- och benslut är mörkblå, inte svart som det ser ut på bilden. Knapparna kommer från Kangastukku.

Tyg: Turkos velour från ikasyr.

Mönster: Från Ottobre 6/2009, storlek 80.

2 kommentarer:

  1. åh va fin Hugo kommer va i sin pyjamas! :D Å sku du ha gjort en uggla så sku Hugo ha varit stormförtjust, han äääälskar ju ugglor! :) //Johanna

    SvaraRadera
  2. Jätte fin!
    Väntar också med spänning på beställningen från jofotex.. blev ju kanske lite mycket, men så har man för en tid framöver! kanske man får något plagg själv också i de fina tygen?

    Ha en skön fortsättning på veckan och gott nytt år också!

    Lotta

    SvaraRadera