13 nov. 2009

Pyjamas i velour, tröja med bilar mm...



För några veckor sen sydde jag den här pyjamasen i röd-naturvit-randig velour. B (min son alltså) behövde en varmare pyjamas till vintern, och vilket material är då bättre än just velour? Den är riktigt mjuk och skön, ingen knäppning i axeln, knäppning i grenen för att underlätta blöjbyten.


Tyg: Randig velour och naturvit resår. Har fått tygen av min mormor, vet inte var de är inhandlade.

Mönster: Från Ottobre 4/2009, storlek 80.

Knappar: Silverfärgade, från Eurokangas.

Övrigt värt att nämna: Under detta projekt blev kantband och jag ovänner. Nu börjar vi komma överens igen...




Ropade hem tyget till denna tröja på huuto. Tyget kommer från JNY design, har orange botten och svart mönster i form av bilar, husvagnar, träd och hundar. Den här modellen har enligt mönstret knäppning på båda axlarna, men nästa gång tror jag det får räcka med knappar bara på ena sidan.

Tyg: Från JNY design, turkos mudd från Verkkokangas.

Mönster: Ottobre 4/2009

Knappar: Från Eurokangas






Här är ett par hängselbyxor i mörkgrå velour, nästintill svart. Även de storlek 80. Mönstret har jag i princip jobbat fram själv. Gjorde om mönstret till pyjamasen jag visade högre upp, tog bort ärmarna, gjorde den lite smalare. Ville göra ett par hängselbyxor i stil med de från me&i, som skulle sitta bra, och vara mjuka och bekväma. På axlarna finns vanliga knappar.

Tyg: Armani Knit; ett velourtyg från Eurokangas, svart resår från Eurokangas.

Mönster: Omarbetat pyjamasmönster

Knappar: egna gömmor

Lärde mig: Att aldrig någonsin mer lägga i ringknappar (eller vad kallas de på svenska, samma sorts knapp som man brukar ha på t.ex. bodys på axeln?) på velourtyg. Kunde funka med dubbelt tyg, men jag ifrågasätter nog hållbarheten.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar randig pyjamas. Ser toppenskön ut och cool modell. Mycket annat fint också:) Ha en superdag!

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha Johanna! Så kul att få kommentarer. :) Ha en bra dag du med!

    SvaraRadera