19 nov. 2009

Även jag har fallit för detta tyg.


Och en tröja fick det bli, än så länge. Istället för att göra en helt "vanlig" tröja, fick den här tröjan så kallade fuskärmar. Det var inte så lätt som jag trodde att göra ärmarna, måste klura ut nån lättare taktik till nästa tröja av den här modellen. Tips tas gärna emot!

De vita ärmarna är av återanvänt tyg. Varför köpa ny vit trikå, då det finns vita trikåtröjor i högar hemma, som ingen använder? Jag valde ett av ganska samma kvalitet som molntyget, alltså ganska grovt. Kantbanden är i mörkbrun resår.

Byxorna i svart stretchfrotté är av en lite tajtare modell. Satte gummiband i midjan och i bensluten.

Tröjan:

Tyg: Orange molninterlock från JNY design, ärmar av återanvänt material. Resår från Eurokangas.

Mönster: Ottobre 4/2009, med den ändringen att jag tog bort knapparna helt. Storlek 80.

Byxorna:

Tyg: Svart stretchfrotté från Verkkokangas. Gummiband från Eurokangas.

Mönster: Eget

6 kommentarer:

  1. Var det dom byxorna han hade på sig när vi var på besök? :) Dom var fina.
    Den där tröjan är jag nog lite avundsjuk på... och snabbt gick det ju! Det var ju bara en tygbit på tisdagen juh! :) //Johanna

    SvaraRadera
  2. Jepp han hade dom då på tisdagen (var det väl?). Det går nog ganska snabbt att sy! Fast bara syendet av den här tog ganska exakt 3 timmar, för jag hamnade sprätta två gånger och så krånglade ärmarna... Men man hinner ju när B sover på dan! Tiden går så fort när man syr bara, hade tänkt sy en mössa igår också men det hann jag inte.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg du fått till! Jag sätter dig på min blogglista!

    Mina märken har jag tänkt göra ett litet inlägg om inom kort, men jag gjorde bilden på datorn och printade ut på sånt där papper som man sen stryker på tyget, eller i det här fallet ett bomullsband.

    Oj jag minns den "goda tiden" då man hann göra en massa under dagssömnen.. Min kille vill inte sova på dagarna hemskt ofta mera.. så kan det gå som just då han somnade på köksgolvet efter ett hysteriskt anfall.. Nu ligger han på soffan, så vi får se när jag får honom att sova ikväll..

    Fina kläder också! Satte in en beställning från Ikasyr idag.. med bl.a. det där tyget.. Man skulle ju vilja ta allt men det blir ju lite dyrt..

    Får man föresten fråga var ni/du bor?

    SvaraRadera
  4. Tackar så mycket Lottaspace! Det var ju ett smart sätt att göra lapparna, hemgjort då dessutom. Skulle själv vilja märka mina kläder på nåt sätt också, men har inte bestämt mig hur än, kanske blir det att beställa från minanamnband.se, men på samma gång skulle det vara kul att ha nåt mer orginellt. Får se... :)

    Ja, man får väl ta vara på den här tiden nu då min lilla kille fortfarande sover på dan, en dag svänger väl det också... ;)

    Pargas kommer vi från. Antar att du också bor i närheten, då du skrev att du skulle sälja på julmarknaden här? ;)

    SvaraRadera
  5. Jag gissa nästan det att ni bodde i Pargas! Kom gärna och hälsa på på marknaden sen! Rätt nära bor vi jo, i Pikis. Fast vi hör ju till St Karins nuförtiden.

    Roligt att hitta bloggare med liknande intressen i närheten!

    SvaraRadera
  6. Hej,
    HAr försökt sy "dubbelärmar" men tyckte att det krånglade för mycket, så nu syr jag faktiskt dubbla ärmar på riktigt. Dvs en lång vit ärm och en kort molnig i ditt fall. Det går ju så länge inte tygerna är för tjocka, men jag har återanvänt tunna vita trikåtröjor och då har det funkat fint.

    /Maria

    SvaraRadera