23 nov. 2009

Vi fortsätter i samma mönster - mössa och vagnvantar.


För en tid sen gjorde jag en mössa enligt Ottobres gratismönster på internet, men utan det där extra krimskramset på huvudet, bara basmodellen alltså. Jag gillar modellen, den sitter bra på och fungerar ju som både mössa och halsduk. Ingen risk att denna mössa dras av och slängs iväg vind för våg på två röda sekunder. Vad gäller namnet på just den här mössmodellen är jag lite kluven, i Sverige kallas det rånarluva och i Finland kypärämyssy (=hjälmmössa). I Sverige ser inte en hjälmmössa ut så här...väl?

Hur som haver, nu har jag gjort en till, ville ju ha en i mönstrat tyg också. Den är fodrad med vit microfleece, passligt tjock för detta eländiga väder vi har för tillfället. När jag nu en gång höll på med den här, kunde jag lika gärna göra ett par vantar också. Gå-bort- eller vagnvantar kallar jag dem, för de är ju inte precis vattentäta eller gjorda för sandlådslek. Även de är fodrade med microfleece. Både mössa och vantar har detaljer i brun resår.

Tyg: JNY designs molntyg från ikasyr, mikrofleece från Para-tex (som numera heter Verkkokangas). Mörkbrun resår från Eurokangas.

Mönster: Ottobres gratismönster.

7 kommentarer:

  1. Kiitos! Myssyn teko oli yllättävän helppoa, on pakko tehdä niitä lisää tulevaisuudessakin. Ja eri mallisia tietenkin, kun niiden tekoon menee niin vähän kangasta. :)

    SvaraRadera
  2. Vad fina! Och faktiskt användbara just nu... Väntar att få se ett orange-vitt huvud guppa förbi utanför fönstret snart nu då! ;) //Johanna

    SvaraRadera
  3. Fin mössa! Jag har också fallit för jnydesigns molntyger!

    SvaraRadera
  4. Tackar så mycket!

    Johanna - Både mönster- och färgmässigt passar ju inte mössan till vinterhalaren hans, synd nog. Fast det kanske inte gör så mycket om man bara är ute i parken ;) Till svarta vinterrocken passar dom ju utmärkt.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Kul att du också har en blogg :) Vad duktig du e på att sy och vilka fina tyger du hittat! Klart du får länka till våran blogg. E de ok att jag länkar till din? Ge B en stor kram från oss, kanske vi ses snart. Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Tack ska du ha! Visst är det okej att du länkar. Ha det bra ni med! :)

    SvaraRadera