18 dec. 2009

Mysdräkt i velour, med applikation.


Så var det dags att pröva sig på att göra applikationer. Har nog velat pröva på det ett tag redan, men har inte haft de rätta materialen som behövs. För några dagar sen råkade jag lägga detta chokladbruna velourtyg bredvid ett turkost velourtyg, och vilken fin kombination dom båda gör! Jag var ju helt enkelt tvungen att på nåt sätt kombinera dem.

Efter att ha läst noggranna beskrivningar om applikationer både här och här, masade jag iväg mig till både Eurokangas och Sinooperi för att köpa stödtyg samt limtyg (tukikangas och liimaharso på finska, vet inte vad de heter på korrekt svenska). Sen var det bara att testa! Bra gick det och fint blev det, så när som på en liten buckla upptill på tröjans största stjärna. Men som första försök duger det bra. Motivet är ju väldigt simpelt, kände mig inte riktigt redo att köra på stort direkt. Snart kanske jag vågar mig på nåt lite mer invecklat.

Byxorna gjorde jag rejält långa för att få ordentligt pös i bensluten, och de blir inte för korta i första taget. ;) Jag syr alla byxor åt B på det här sättet nu för tiden, för om jag följer byxmönstren till punkt och pricka och syr i hans storlek och använder muddar i bensluten, så kanar byxorna upp då han leker och muddarna sitter fast där på vaderna. Detta gäller alltså då byxorna är helt passliga längdmässigt, inte för korta. Man får gå och dra ner muddarna hela tiden. Då är det lika bra att sy dem ordentligt långa då på en gång, tycker jag.

Tyg: Brun velour (den chokladbruna) från kangastukku, turkos velour från ikasyr. Resår från verkkokangas.

Mönster: Tröjan är från Ottobre 6/2009. Byxornas mönster får man väl säga att är eget, har modifierat det så mycket nu redan. Storlek: 92.

Övrigt: Himla svårt är det att fota velour så att det inte skulle se skrynkligt ut. Dessutom blir inte färgen den rätta om man använder blixten.

5 kommentarer:

  1. Jisses! Vilken härlig dress! Superfin!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad mysig mysdress! Det där med ordentligt pös i bensluten har jag också kommit på att är praktiskt. Föresten tror jag att man brukar prata om vliseline när man menar tukikangas. Fast det kan också vara bara ett märke.

    SvaraRadera
  3. Superfint! Jag har också precis börjat testa applikationer och det är lättare än vad man tror. Har dragit mig väääldigt länge för att pröva.

    SvaraRadera