9 dec. 2009

Tröja åt lilla H.




Oj vad r
oligt det är att få sy åt andra! Denna tröja går till grannarnas lilla H. Det var hans mamma som gärna ville att han skulle ha en tröja i detta tyg. Bra val måste jag säga, tyget är av samma superkvalitet som molntyget från samma tillverkare. Hoppas både mor och son blir nöjda!

Märkte genast att man är himla mycket noggrannare då man syr åt andra, man vill ju att det ska bli så bra som möjligt. Eller ja, bra vill man ju att det blir när man syr åt sig själv med förstås, men det är ändå annorlunda att sy åt andra. Ni andra sömmerskor vet kanske vad jag menar?


För övrigt tror jag att jag kanske får fundera på ett symaskinsköp i vår. Förutom min (eller mammas egentligen, jag har den till låns...) overlock, har jag ju en urgammal Bernina från, ja-a, säg 60-talet? En sådan 15 kg:s maskin i helmetall. Har fått den av min mormor. Den är helt super, men börjar bli lite "outdated". Tror det är dags att byta upp mig, skaffa en med fler än 5 sömmar. ;) Kan du rekommendera nåt speciellt märke eller modell? Jag är ute efter en bra kvalitetsmaskin men ändå till rimligt pris.


Detaljer:


Tyg:
Apor och lejon / JNY design från ikasyr. Resår från Eurokangas.

Mönster:
Ottobre 6/2009, men inga knappar på axlarna. Storlek 80, men med förlängd ärm och längd.

Lärde mig att:
Man ska sy fast en eventuell tvättråds-lapp då man kantbandar halshålet, det blir inte snyggt att sy dit den efteråt. Därför blev denna utan. ;)

7 kommentarer:

  1. Vad fin den blev! :) 'Mor' är mycket nöjd, så sonen får lova att vara det han också! ;) Kanske jag skulle våga mig ut på balkongen imorgon och ta emot den, idag har jag inte mått nå bra alls... :oS //Johanna

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Liknar en som min Max har!

    Min vanliga symaskin är en singer från 60-talet, men den är helt super så den får nog gå ett tag till! Sen har jag ju också en owerlock och en coverpro, så de får stå för "proffs"sömmarna.

    Jag brukar nog sy tvättråden efteråt, och ibland storlekslappen fast i den. Men det är ju en smaksak!

    Är nog också själv mycket noggrannare då jag syr till andra. Vissa grejer som Max har skulle jag nog inte täckas visa till nån.. ibland är man lite slarvig..

    Ha det bra! Kanske vi ses på lördag på marknaden?

    Lotta

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna!

    Lottaspace - Jepp till marknaden är jag nog på väg, så jag ska försöka leta upp dig där! Angående tvättlapparna ännu, jag sydde först fast den snett, tog sen bort den, och sydde på nytt och klippte sen bort det överflödiga från lappen, vilket i sin tur ledde till att hela lappen sprättade upp och gick att riva loss. :( Har såna lappar från kangastukku, med text längst ner och tomt upptill. Kanske får jag försöka på nytt! :)

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren på min blogg :) Du har också gjort massor av fint. Vi har ganska lika smak, för jag har precis klippt till en likadan aptröja till lillebror. (Bruna kantband också... :))

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad fin tröjan blev! Läste på fb om projektet för en tid sen... Skoj att hitta till finlandsvenska sybloggar från eget hörn av landet!

    Du skrev om att du funderar på ny symaskin. Kan rekommendera Bernina, har själv en Bernina Activa 125s. Den fungerar super och har inte haft problem hittills med den (ca 5 år gammal). Det är inte de billigaste maskinerna, men de har bra kvalitet, ett av få märken med metalldelar och inte bara plast. Har själv spanat lite på en Bernina overlock och från engelska webbshopar (UK) får man maskiner till ca halva priset (inkl. frakt) mot vad de kostar här i Finland!!

    SvaraRadera
  6. Tack själv för kommentaren! Du får gärna länka och det är säkert okej om jag länkar till din sida också.

    Aktiva maskinen har nog många funktioner, tycker inte att jag saknat något ännu! Så det är nog ett bra inköp. Jag tror nog de håller länge, så som din urgamla maskin också gjort :)

    SvaraRadera